blockquote> أنا تخين I m obese: أشتاق للسجود I miss the prostration

الثلاثاء، 4 أكتوبر 2011

أشتاق للسجود I miss the prostration

بين يدي الله تشعر بالطمأنينة
فهو الملاذ
ومهما اشتد ظلم البشر فمن الجيد أن نشعر أن هناك إلها رحيما سيعوضنا عن كل صنوف القهر التي نتعرض لها
وكما نعرف جميعا فإن أقرب ما يكون الله من عبده وهو ساجد
ولا أخفي عليكم أنني اشتقت للسجود بين يدي الله
أريد أن أضع جبهتي على الأرض وأناجيه
الشوق لذلك يفتك بي
ولكنني ( كأغلب البدناء وخاصة من يعانون سمنة كبيرة ) محروم من السجود منذ سنوات طويلة
ولعلكم تعرفون السبب
وزني يمنعني من السجود
وأصلي جالسا على كرسي
وفي السجود أكتفي بالإشارة برقبتي إلى أسفل
ولن أخفي أنني توقفت عن الصلاة في المسجد من نظرات الناس إلي
ويؤلمني ( دون أي حقد وربي يشهد ) أن أرى من هم في سن أجدادي يصلون واقفين من حولي وأنا ( ولم أتجاوز الثلاثينات ) أصلي ( كالعاجز ) جالسا على كرسي
ويسجد الإمام فيسجدون من حولي ويضعون جباههم على الأرض بينما أحني رقبتي محروما من ملامسة جبهتي للأرض
لن أسجد أبدا لله
ورغم إدراكي أن الله سبحانه وتعالى ينظر بعين الرحمة إلى من هم في مثل حالتي
وأنه أباح لغير القادر الصلاة ولو بإشارات العينين
إلا أنني مشتاق إلى السجود
أنا تخين
وأعلم أن هذا قدري
ولكن هذا لا يمنع أنني بشر
وأنني أحتاج أن أسجد لربي
لأرجوه ألا يبتلي أولادي ( وأرى علامات البدانة تزحف إليهم ) كما ابتلاني
فهل تحملون عني هذه المهمة يا من تستطيعون السجود لرب العالمين
وأن تتكفلوا عني بهذا الدعاء
وجزاكم الله خيرا
.

هناك تعليق واحد:

  1. صباح الخير يا أحمد

    قبل أى حاجه أنا هقولك على حاجه مهمه

    أنا زمان رحت لدكتور ريجيم شاطر جدا

    ومشهور جدا وخسيت معاه كتير أوى

    بس المشكله ان بعد الريجيم بفتره جتلى مشاكل فى الكلى

    والدكتور بتاع الكلى قالى ان ده بسبب ريجيم طويل

    محرومه فيه من السكر والنشويات ودى اشياء مهمه جدا

    للجسم تانى حاجه مكدبش عليك بعد الريجيم بدأت ارجع

    اتخن تانى

    الحل الحقيقى اللى فعلا ناس كتير اوى قالت بيخسس

    بس مشكلته بالنسبه ليا هى الكسل

    هو المشى لمده من نص ساعه الى ساعه يوميا

    ناس كتير اوى قالوا ان الحكايه دى بتخسس

    مع تقليل الاكل شويه يعنى ممكن تفطر كويس وتتغدى كويس

    وتتعشى فاكهه زى تفاح أو خيار لان بيقولك العشاء اكتر وجبه بتتخن

    وممكن تجيب المشايه فى البيت اللى هى المشايه الرياضيه

    ودى هتخليك متكسلش وهتخليك تحرق سعرات أكتر أول بأول

    كمان ممكن تشرب شاى اخضر 3 اكواب فى اليوم لانه

    بيحرق الدهون وكمان ممكن تعمل قبل او بعد كل وجبه

    من التلت وجبات كبايه قرفه بالجنزبيل 3 مرات

    فقططططططط متزودش اعمل ربع معلقه قرفه وربع

    معلقه جنزبيل المطحون اللى عند العطار ده وحط

    عليهم الميه مغليه واشربهم عادى زى الشاى بيحرق

    سعرات برده والميه الساقعه كمان بتحرق سعرات عشان

    الجسم بيكون سخن وبيحاول يغير درجه حرارته عشان

    يسخن الميه دى عشان تمشى مع حراره الجسم فبيحرق

    سعرات

    واووووووووعى اوعى تفكر تاخد ادويه من بتاعه

    التخسيس مهما قالك طبيعيه ومعرفش ايه غلط

    جدااااااا وبتجيب مشاكل كبيره

    ومتضايقش نفسك والله كله بيعدى ولو حتى خسيت كيلو ولا

    2 كيلو هتحس انك بدأت تتحمس تكمل ...مش بيقولك

    مشوار الالف ميل بيبدأ بخطوه؟؟؟

    أرق تحياتى
    Rosittanita

    ردحذف