blockquote> أنا تخين I m obese: إلى متى ؟

الخميس، 20 أكتوبر 2011

إلى متى ؟

أهلا بكم
رغم أنني لا أجد أي تفاعل بالمرة
والتعليقات لا تكاد تذكر
إلا أنني سأفترض أن الكثير من البدناء يدخلون هنا
ويقرءون موضوعات المدونة
ولا أعرف سبب عدم تفاعلهم أو اهتمامهم بالرد
وبالطبع لا أعرف إذا كانوا يتفقون أم يختلفون معي فيما أطرحه هنا
وكنت أتمنى أن نتناقش في قضيتنا
وموقف المجتمع منا
وأن نتفق
وأن نختلف
ولكن شيئا من ذلك لم يحدث
وأشعر أن شيئا من ذلك لن يحدث أيضا
وكما قلت فإنني لا أعرف السبب
وحتى لو كانت موضوعات المدونة بدون أهمية
فقد كنت أتوقع القليل من المناقشة
حتى لو تضمنت تلك المناقشة نقدا لما أقول
وبالتدريج بدأت أدرك أن الأهداف التي أنشأت من أجلها المدونة غالبا لن تتحقق
ومن هذه الأهداف مايلي :
الهدف الأول : المشاركة الوجدانية
فلأول مرة من حياتي ( وبعد أن قاربت على الأربعين ) تحدثت عن بدانتي وهي القضية الشائكة المحظورة في حياتي وكنت أتمنى أن أشارك البدناء تلك المشاعر فأعرف ( وهذا شيء مهم جدا بالنسبة لي ) هل تلك المشاعر التي أشعر بها طبيعية أم لا ولكن هذا الهدف لم يتحقق منه شيء
الهدف الثاني : تكوين رأي عام قوي من البدناء والتحرك معا في اتجاه تكوين جهة ما تتولى الدفاع عن حقوق البدناء
السود دافعوا عن حقوقهم طوال مئات الأعوام والنساء دافعن ( وما زلن يدافعن ) عن حقوقهن
وكل طائفة أهدرت حقوقها جاهدت لاستعادة تلك الحقوق
حتى الطوائف التي كانت لهم مطالب متجاوزة تتعلق بحريات أثارت الجدل
كلهم كافحوا من أجل نيل مطالبهم
البدناء فقط صمتوا عما يتعرضون له من انتهاك
فلم نسمع يوما أن البدناء
أو مجموعة من البدناء
تجمعوا مطالبين بشيء أو معترضين على شيء
وغني عن القول أن هذا الهدف لم يتحقق
الهدف الثالث
وهو الوحيد الذي تحقق
أنني واجهت لأول مرة مشكلتي
رغم أنها ليست مواجهة حقيقية
لأنها لم تتم في العالم الواقعي
والذي يحتاج شجاعة أفتقدها كليا
ولهذا أعترف أنه لا يحق لي انتقاد صمت البدناء
فكلنا في ذلك سواء
أرجو أن تشاركوني الرأي

.

هناك 12 تعليقًا:

  1. بدين وافتخر

    ردحذف
  2. انا كنت بدينة جدا وكنت منبوذة بسبب بدانتي واصبت بالاكتئاب الشديد وقررت ان اخفف من وزني ونحفت اكتر من 20 كيلو وما زلت مستمرة حتى وزني المثيل ... فهذا الحل الوحيد لاستعيد ثقتي بنفسي وثقة من حولي بي

    ردحذف
  3. اناتخينه جداوحاسه اني مش هتحب ولااتجوزولاعارفه اعيش حياتي واناكده بس المشكله ان صحتناممكن تضعف بحاول بس مش عارفه ولازم كل واحديشوف هوه حابب ايه الناس مش بتبطل كلام علي اي حاجه

    ردحذف
  4. أهلا بكم
    وشكرا على المرور
    وعلى الرد
    بالنسبة للأخ الأول أتمنى أن أكون مثلك مفتخرا ببدانتي وإن كان هذا غير وارد في مجتمع يحتقر البدناء
    وللأخت الثانية أشعر بالأسف لكونك كنت منبوذة لبدانتك وكأن البدانة جريمة ولكنني أقدر ذلك تماما وأعرفه والحمد لله أنك تجاوزت هذه المشكلة

    ردحذف
  5. وللأخت الأخيرة يعلم الله أنني تأثرت بكلامك كثيرا لأنني أعرف جيدا أن موقف البنت البدينة أسوأ كثيرا من موقف الولد البدين وأن نظرة المجتمع للبنت البدينة أسوأ من نظرته للولد البدين وأشعر بما تشعرين به وكان هدفي من هذه المدونة أن تتوحد مشاعرنا وأن يكون كل منا عونا للآخر في مواجهة هذا الانتهاك وأتمنى أن تستمري في الكتابة لي

    ردحذف
  6. قلبت عليا المواجع هههههههه
    اي نعم انا عارفه الكلام دة كله بس يعني المواجهه بيه صعبه واهو الواحد عايش بيحااول يبقى طبيعي زي اي حد في سنه بس ازاي بقى دة اقل حد الاحترام من الناس مش بنلاقيه رايك اصلا محدش بياخده في عين الاعتبار الناس بتبصلنا على اننا ناس معقدة هه زي مابيقولولي مش عارفه بس انا عارفه ان العيب فيا وفي ايدي اصلح نفسي وبحاول والله
    يمكن الناس شيفااني واحده طبيعيه ومحدش حاسس بيا اصلا انا معترفه اني بقيت واحده مريضه نفسيا بس انا رغم ان عمري عشرين بس شوفت اضعافه الم وحسرة

    الحمد الله على كل شي
    كتااباتك حلوة اوي وان شا الله هتابعك

    ردحذف
  7. ehna mesh marda sadda2ouny
    wel3eeb mesh feena
    el3eeb fee elmogtama3
    we matez3aleesh
    un cah2 allah
    rabbena hayendefna
    salam

    ردحذف
  8. انتوا بتهزروا والهى لا عقد ولا اى حاجه انا مش بدينه بس اصلا بس حبيت اشارك معاكوا مالهم البدان يعنى انا كن مخطوبه لواحد بدين جدا ووافقت بيه وخدته عن حب كبير اوى عموما الصداقه و الحب والجواز وكل العلاقات اللى فالدنيابتبقى قسمه ونصيب لو كانت قويه بجد مش هيفرق فيها موضوع البدانه ولا النحافه ولا الشكل اصلا اهم حاجه شخصيه الانسان وكل حاجه مكتوبه للانسان بيشوفها مش هيشوف اكتلر ولا اقل منها اهم حاجه الثقه فالنفس وفقضاء ربنا والرضا كمان بيه ومتحاولوش تعقدوا نفسكوا الانسان غالى اوى بصفاته والبدانه دى صفه واحده من صفات كتير اوى حلوه جوانا

    ردحذف
  9. انا بدينة بس الحمد لله جميلة جدا
    ودة مغطى على البدانة
    وبيجيلى عرسان كتير كمان
    تفائلو
    بس احيانا وجوايا بس بزعل على نفسي اوى وبحاول اعمل دايت وبفشل

    ردحذف
  10. مشكلة حقيقية أعاني منها وحتاج لإنقاص ما لا يقل عن 30 كيلو جرام حتى اتحول لإنسانة عادية ...في الحقيقة أشعر بكل كلمة كتبتها ولكن اظن أننا نحتاج لحل جذري وقوي حل يخرجنا من هذا العالم الحزين لأن تغيير انفسنا أسهل من تغيير من حولنا

    ردحذف
  11. سلام الله عليكم
    انا بردو بدينه حاولت مرارا وتكررا انى اخس وخسيت بس كالعاده تخنت تانى واكاد اكون تخنت اكتر من الاول

    المشكله مش بس فى انى تخنت المشكله الاكبر ان ملامح وشى كبرت من كتر الضغط النفسى عليا بسبب التخن
    انا قضيت سنتين من عمرى فى حاله اكتئاب بسبب الضغط النفسى

    كنت فى عز شبابى وبالبس لبس واحده عندها 50 سنه والحجه علشان تخنى ما يبانش

    انا دلوقتى عمرى 30 سنه وعمرى ما حبيت ولا اتحبيت وباينى هافضل عمرى كله عايشه لوحدى
    مرات يجيلى عرسان صالونات ويكون الرد مؤدبه ومحترمه ومثقفه وشاطره وروحها حلوه بس تخينه

    من جوايا بقيت باخاف اقابل اى حد معرفهوش خوفا من انطباعه او اى كلمه يقولها تجرح وبالتبعيه بقيت اخاف اروح اعمل انترفيوهات وبالتالى انا مش باشتغل وده وفقا لاراء ناس كتير بيقلل فرصه انى اقابل حد يعرفنى من جوايا وما يحكمش عليا من برا

    بحاول امثل على الناس انى راضيه ومش هاممنى لمجرد انى احسسهم ان اى كلمه يقولوها وتكون بتجرح مش فارقه معايا وتخيل ده بيجيب نتيجه لانهم بطلوا يضايقونى
    باين الناس بتتلذذ بمضايقتنا

    بحاول اعيش
    ربنا يفرجها علينا وعلى الجميع

    ردحذف