blockquote> أنا تخين I m obese: نحيف ليوم واحد !! Thin to one day only

الجمعة، 18 نوفمبر 2011

نحيف ليوم واحد !! Thin to one day only



طوال عمري أتمنى أن أعيش ولو يوما واحدا ( قبل أن أموت ) بوزن طبيعي 
نفسي أجرب إحساس النحيف وهو يمشي وسط الناس دون خوف من السخرية 
ويعلم الله أنني على استعداد أن أموت بعدها 
بل وصل هوسي بأن أخس وأكون إنسانا طبيعيا أنني تمنيت لنفسي الإصابة بمرض السكر  !!
فقط لأن من أهم أعراض السكر ما يصاب به المريض بالسكر من الهزال 
فكنت الإنسان الوحيد في العالم الذي تمنى لنفسه هذا المرض المشئوم 
ورغم أن أمنيتي الأولى ( قضاء يوم واحد نحيفا قبل أن أموت ) لم تتحقق ( وغالبا لن تتحقق )  إلا أنه ( وياللعجب ) تقبل الله رجائي الثاني ، فمرضت بالسكر منذ سنوات 
ورغم مرارة هذه المفارقة إلا أن الأكثر مرارة أن إصابتي بالسكر لم تؤد إلى إصابتي بالهزال أو فقدان الوزن  كما كنت اتوقع وأتمنى
فكنت الوحيد في العالم أيضا ( بعكس الطبيعة البيولوجية ) الذي يصاب بالسكر ثم يستمر وزنه في الزيادة أو على الأقل لا يفقد كيلو جرام واحدا 
أعرف مرضى كثيرين بالسكر أصيبوا بالهزال 
وأصيبوا بالرعب بسبب ذلك 
ورغم أنني حسدتهم مرارا على هذه المصيبة إلا أنني لم أكن مثلهم أبدا 
وهم بالتأكيد يحسدونني معتقدين أنني أمرح في نعمة كبيرة وهي أن صحتي ( يربطون بين فقدان الوزن وبين الصحة ) لم تتأثر رغم مرضي بالسكر 
غير أنه من الأمانة أن أقرر أن السكر في عائلتنا وراثي 
فأبي رحمه الله كان مريضا بالسكر ، وبعض إخوتي كذلك 
فلا أعرف يقينا هل كانت إصابتي بهذا المرض تعود إلى الجانب الوراثي ، أم إلى زيادة الوزن ، أم لأنني تمنيت ذلك في غباء إنساني ليس له مثيل 
ولكن كل ما أعرفه أنني لن أخس ، وسأموت قبل أن أعيش هذا الإحساس 
والحمد لله على كل حال
.

هناك 6 تعليقات:

  1. لا تتمنى الرفع وبعدها الموت ولا السكر
    بكرا تشبع من الرُفع يا عم

    ردحذف
  2. انا كمان امنيت نفس الحاجة لأن بابا جاله سكر وانا صغيرة كنت حوالي 12 سنة تقريباً ولقيته خس جدا وكان رفيع مووت لدرجة ان معظم حاجته رماها واضطر يشتري حاجات جديدة وفضلت اتمنى اني يجيلي انا كمان السكر عشان اخس زي بابا بس لما كبرت اكتشفت ان مش شرط انه يجيلك السكر عشان تخس هي بتبقى مرتبطة بالحالة النفسية اكتر منها بالحالة الصحية واحنا كمان السكر عندنا في العيلة وراثة على فكرة ... السكر مش بيحرق المخزون بيحرق السكر اللي انت بتاكله أصلاً وهي ديه مشكلة السكر الخدعة فيه ان بابا لما جاله ماكنش بياكل كويس لأنه كان زعلان على نفسه ..... انا الحمد لله لسة ماعنديش سكر .... وباقول لسة لأنه متأكدة أنه هييجي لأنه وراثة زي ماقولتلك ... ربنا يشفيك ويقدرك على احتمال ابتلاء الله ويقدرني على احتمال ابتلاء الله لي .... انا عارفة انك هتقولي ده مش ابتلاء لأننا احنا اللي بنعمل كدة في نفسنا هاقولك صح عندك حق احنا اللي بناكل واحنا اللي بنعرف نخس ازاي ... بس ربنا لو كان عايزنا نخس كان ساعدنا على مجاهدة نفسنا في الأكل وماتنساش حديث الرسول عليه الصلاة والسلام لما قال (ما ملئ ابن آدم وعاء شر من بطنه) وكان لما قال (حسب ابن آدم لقيمات يقمن صلبه) طيب هاقولك على حاجة ..... انا على فكرة جربت شعور انك تخس لمدة يوم واحد ده ... بس هو ماكنش يوم واحد كان فترة اتمنى لو يرجع منها يومين اتنين بس كنت قدرت على نفسي وخسيت 22 كيلو وكنت بامشي على الجهاز كل يوم لدرجة كل اهلي وصحابي كانوا مستغربين انا ازاي خسيت كدة وشكلي كان تحفة وماقولكش على كمية الهدوم اللي اشتريتها واهي قاعدة في الدولاب دلوقتي بتتحسر عليا وباتحسر عليها .... احساس كان جميل انك تحس انك حلو في عينين نفسك قبل ماتكون حلو في عيني الآخرين .... يا رب تجربه ويا رب انا كمان اعرف تاني اجربه ... على فكرة انا فعلاً حبيت اوي المدونة ديه وحسيت اننا بجد بنحس بمشاكل بعض حسيت قد ايه انت حاسس بمشكلتنا لأن كل الناس بتقولي ديه مش مشكلة وتقدري تتغلبي عليها وبعدين ماهي فلانة اهيه اتجوزت وهي تخينة وفلانة اهيه مخطوبة وهي تخينة وفالنة مصاحبة وهي بردو تخينة .... الروح اهم والكلام الفاضي ده ... نفسي اعرف هما منين بيجيبوا الروح اللي بتعجب الناس وتخليهم يتغاضو عن شكلهم للدرجة ديه .... ربنا وحده اللي يعلم ... سبحان الله .. له في خلقه شئون

    ردحذف
  3. بجد مش معقول كل مره بتبهرنا بالكلام الجميل ده ربنا يشفيك ياااااارب وكل مرضى المسلمين على فكره انا عشت لمده 3 شهور من عمرى نحيفه ومقولكش على الاحساس الجميل والخفه والحركه وكمان الاحساس بانك مش مختلف مع ان ربنا خلق كل حاجه مختلفه ابيض واسمر طويل وقصير الا ان الناس مش قادره تقتنع ان فى تخين زى مافيه رفيع لاء هما شايفين ان الناس كلها لازم تبقى رفيعه
    كنت عاوزاك تناقش قضيه مهمه بجدوياريت لو تسألنا حد من الشيوخ فى الموضوع ده ياترى الانسان ممكن يكون مقدرله فعلا انه يعيش طول حياته بدين على الرغم من محاولاته فى الريجيم والتخسيس يعنى يكون ربنا عاوزنا كده له حكمه فكده لانى بعتبر السمنه ابتلاء وكمان لو تكلمنا عن محاولاتك فى الريجيم علشان احنا كمان نحكى تجاربنا

    ردحذف
  4. انا باحس فعلاً احيان كتيرة ان انا مش مقدر ليا اني اخس بس بصراحة انا اللي مش بساعد نفسي يعني بصراحة انا ماشية مع دكتور اسمه امجد الزغبي (يعني لو حد عايز يروحله) بيحط في ودني مش ابر لأ بذور في أماكن الأبر بتساعد على حرق الأكل وممكن تخس من غير حركة ومن غير رياضة بس تلتزم شوية بالأكل والله العظيم انا جربت الموضوع ده وفعلاً بيجيب نتيجة ماقولكش على فكرة في رمضان كنت باخس ازاي بس للأسف رجعت كل اللي خسيته في العيد والفترة اللي بعد العيد لأني بقالي 3 اسابيع ماروحتش للدكتور وبقيت باكره لما حد يقولي اخبار الرجيم ايه لدرجة اني بقيت باخبي حتى على اهلي اني عاملة رجيم عشان مش عايزة اشوف نظرة (مش حاسة يعني انك خسيتي) في عينين حد .... والله لو حد يعرف دكاترة تانية يا ريت يقولنا وبجد الموضوع مجرب مش خدعة أسمه (أمجد الزغبي) عنوانه (11ش لطيف منصور مصر الجديدة بعد جراند كافيه بشوية أول دخلة يمين في اول يمين) بجوار مستشفى) مش فكرة اسم المستشفى بس هاتأكد منه وارجع اقولكوا تليفونه (22901624 -02)بيكون في عيادة مصر الجديدة يوم الأتنين والخميس عنده عيادة في المهندسين بس مش عارفة مواعيدها لأني مش ساكنة قرب المهندسين خالص لو حد عايز يعرف يكلمه .... انا بس خايفة حد يفتكر اني باعمل اعلانات للدكاترة بس هو ده الدكتور اللي انا بروحله حالياً قلت اساعد يمكن ربنا يكرم حد مننا ويحقق حلمه ويخس ويدعيلي معاه ... اللهم ارزقنا الخير كل الخير عاجله وآجله وارزقنا من واسع رحمتك وعظيم مغفرتك يا أرحم الراحمين

    ردحذف
  5. اوحش حاجة لما اقرب الناس ليك تحسسك انك مش حلو كفاية او مش كويس كفاية انك تكون محل إعجاب حد على الرغم من ان ممكن ناس كتير تشهد لك بالذكاء وخفة الدم وجمال الروح لكن اقرب الناس ليك شايفة ان فيك عيب خطير ولازم يتصلح ومن غيره مش هتبقى بني ادم هتفضل طول عمرك درجة تانية حتى لو كنت رئيس جمهورية .... مادمت تخين

    ردحذف
  6. انا مش فاهم ايه المشكله فى انك تكون تخين ؟؟؟
    عادى طب مهو الرفيع عايز يتخن والتخين عايز يكون رفيع عادى يعنى كلو بيحاول يوصل للوزن المثالى

    ردحذف